Tuesday, June 12, 2007

Hiperhidrosis..?!

Pada hari ini, saya berhasrat utk mengulas satu keratan akbar, yg saya baca dari internet

http://www.utusan.com.my

Ye, selepas aku membaca berita ni, aku tersenyum manja sendirian, kerana ‘penyakit misteri’ aku ni at last sudah ada penawarnya.

Hiperhidrosis - masalah peluh berlebihan yang boleh menyerang semua peringkat usia dan jantina tetapi lebih kerap berlaku pada golongan berusia antara 25 dan 50 tahun.
--> Tapi aku ada penyakit ni since aku kecik lagi

Punca penyakit ini masih samar tetapi separuh daripadanya mungkin melibatkan faktor genetik manakala selebihnya akibat kesan sampingan penyakit lain seperti hipertiroid dan kencing manis.
--> Ya, mmg genetik. sbb abg aku pun ada penyakit ni jugak haha..

Masih ramai yang tidak mengetahui masalah tersebut boleh dirawat melalui pembedahan kecil dan IJN mempunyai kepakaran untuk melakukan pembedahan tersebut.
--> Ya, dh 27 tahun idup, 1st time aku dgr ada rawatan penyakit ni. Dulu2 penah tanya doc, dh bnyk kali, doc ckp penyakit ni mm xde ubat nye

Masalah tersebut dapat dirawat dengan pembedahan memotong saraf simpatetik pesakit yang akan menghalang rangsangan berlebihan kepada kelenjar peluh di tangan dan kaki. Pembedahan itu mudah dan cepat, malah pesakit boleh pulang selepas 24 jam dibedah.
--> Hurm, kagum2...

Ya, mmg aku mengidap penyakit pelik ini, iaitu berpeluh di tapak tgn dan kaki. Sapa2 yg pernah bersalam ngn aku, maybe ter perasan kot yg tgn aku basah. Mesti sapa2 yg salam ngn aku tu, ingt aku ni neves kot, berdebar2 sbb dpt salam ngn dia ke haha! Xde makna aku nk neves!
Yang aku tak tahan, even dok dlm aircond, kat opis pun tgn aku sentiasa lembab. Cuma dlm masa2 yg tertentu, tapak tgn aku akan kering. Aku pun xtau ar apa faktor2 yg bole dia jadik kering. The point is, tapak tgn and kaki aku, akan kering or berpeluh sesuka hati dia.
Since aku kecik, sampai la umur aku dh meningkat ‘remaja’ skrg ni, masalah ni still ada. Dulu2 klu aku demam, aku gi klinik, mmg aku penah tanya kat doc tu, xde ubat ke utk peluh tapak tgn ni. Doc tu ckp, penyakit ni mmg pelik, and xde ubat. Huh, penyakit pelik eh, sesuai la utk org pelik cam aku kot.
Mengimbas kenangan masa aku kecik2, time sekolah rendah, aku mewajibkan diri aku, membalut sumer buku2 latihan aku ngn plastik. Klu x, kembang la kulit buku tu jawabnye haha. Lawak btul. And klu beli barang2 yg berasaskan kertas, org kdai tu x bg plastic bag. For sure, kembang la benda yg aku beli tu bila sampai umah.
Sometimes aku ngn abg aku, kitaorg buat ‘pertandingan’, sapa yg berpeluh lagi bnyk. Or, time tangan kitaorg x berpeluh, masing2 menunjuk tgn dgn penuh bangga sbb bila tgn x berpeluh tu cam merupakan satu kebanggaan haha. Mmg kekadang malu gak nk salam ngn org. Even try nk lap kat seluar or baju b4 salam ngn org, tp, still peluh bkn cam air biasa. Klu air, bila lap kering gak. Klu peluh, lap camne pun, lekit2 peluh tu still ada, rite? And paling x bes, klu org tegur, kenapa tgn basah?

Konklusi:
1. Jgn meminggirkan orang2 yg seperti kami
2. Berpeluh itu sihat kerana membuang hasil perkumuhan dari badan.
3. Jgn la lepas ni xde org mau salam ngn aku lagi huhu
4. Tunggu ar, dh keje nnti. Klu ada duit extra, bole ar aku g buat operation ni

30 comments:

Unknown said...

jep..
ur not the only one keyh?
aku pon same.
xde la 24/7 tp selalu.
i understand how u felt.
malu tp none of my friends yg lari ble tau about this.
they accept who the real me.

nnt kite kayer kite g wat operation tuh sesame eyh.ahahha :P

Takeshi said...

ain!!
huhu bes nye
geng! org ke-2 ada penyakit ni yg aku jumpa selepas abg aku...
mari la meramaikan komuniti yg minoriti ni haha...
jom! nnti wat operation tu sesama haha...
tp seyes malu klu nk salam ngn org..
lap2 pun x kering gak...
(>___<)

Faiz Rev said...

bru aku tau rupenye penyakit, igtkan apelah... osmet aku pon ade gak penyakit ni.sampai kotor n berkarat laptop die dek kena air tangan tu. huhu.

Unknown said...

elo jep laling..hehehe

u r not alone..man pun camtu gak..ade kwn die..lagi la..smp nak menulis kene genggam tisu byk2..takut pape yg die tulis tu hancur n x npk..mcm kene titis air..

i saw the solution bile tah..kat medic tv kot..i din kno u hav that condition..i told man je la.hehehe

3 minggu lagi jep...

Husna said...

"tiada penyakit tiada ubatnye"

cewah. poyo.

ala, asalkan badan tidak berbau yang tidak menyenangkan, ok jeh :)

Hani said...

tangan aku kering gile pulak. bile aku berpeluh bagai nk rak orang gile pon tangan aku mesti xberpeloh. so xlembap la tgn aku. kering kontang.

japgi mesti mak mertua hengat aku suke wat keje rumah, tuh yg tgn kering je tuh.

xpon mmg suke wat keje rumah kot. wakakakaka.

Takeshi said...

Rev, setakat ni xde la laptop aku tahap berkarat lagi huhu
tp utk mengelakkan ia drpd berkarat, aku beli mousepad yg murah tu, aku potong 4segi kecik. buat alas tgn kiri & kanan touchpad tu. so xde ar berkarat laptop aku.
mmg seksa gak nk wat keje sometimes, especially yg melibatkan kertas, color, mmg kembang la jadik nye

Takeshi said...

alo shirlene huhu
hurm, rupa2 nya ramai gak org keliling yg aku kenal, yg ada penyakit ni..
so im not alone haha..
mmg tisu xleh tolong..klu genggang tisu tu lama2, hancur la jawabnye..
oo xtau la penyakit ni ada kuar kat medic tv, rugi x tgk..
yeah lagi 3 minggu~ still counting~

Takeshi said...

alo chuna
hoho~ ya btul. tp lately la baru jumpa 'ubat' kepada penyakit ni
luckily xde la sampai badan berbau, sbb peluh ni ter over kat tapak tgn n tapak kaki...
tp btul la, seb baik tapak tgn n tapak kaki x berbau haha..kalu x, sure lagi haru biru dibuatnye

Takeshi said...

z!
ar, tgn aku ni lak, time dia x berpeluh pun jd kering giler..
tensi aku, rs cam nk merekah kulit tu
so mcm2 la aku buat nk bg berpeluh balik, gosok2 kat seluar ke haha..
er..ko suka wat keje umah? bole la kot caya sket2..ada gaya

Anonymous said...

wahhh..sama lah kita. rupa-rupanya 'mende' nih dinamakan Hiperhidrosis. cheh

ade juga pendapat ckp Hiperhidrosis terjadi sbb kalau kita slalu minum ais atau mandi di waktu malam. ye ke?

dewajiwa

ivenlive said...

hai saya baru di sini.aku pun alami penyakit yang sama and perasan memahami perasan sesama kita.baru2 ni aku dah mula kerja so cuba cari jalan penyelesaian utk penyakit misteri ni dan secara tidak langsung aku terjumpa petikan daripada NSTP.Mungkin sebilangan kamu telah membacanya tapi bagi siapa yang belum bace yea^^
sorry kalau saya floodkan blog ni
http://www.emedia.com.my/Current_News/HM/Sunday/Kesihatan/20060709144009/sun_artrevamp

TERASA tebal muka apabila masalahnya yang hanya diketahui teman rapat, dibongkar di depan rakan sekelas. Hati Fatin Fatihah Ahmad, 23, masih pedih mengenangkan peristiwa ketika di sekolah menengah dulu apabila seorang rakan membuat pengumuman dengan nada mengejek mengatakan dia ‘kuat berpeluh’.

Bagi kebanyakan orang, masalah banyak berpeluh adalah perkara memalukan, apatah lagi pada remaja perempuan sepertinya. Hatinya memang terluka dan sakit, tetapi dia hanya mampu bersabar. Puas keluar masuk klinik dan hospital, tetapi masalahnya tidak dapat diatasi.

Malah, kebanyakan doktor ditemuinya memberitahu, masalah hiperhidrosis iaitu berpeluh keterlaluan, adalah perkara biasa dan tidak perlu dirisaukan. Kenyataan ini mengecewakan Fatin yang yakin ia bukan perkara biasa kerana rakannya tidak mengalami masalah begitu.

“Saya mula sedar mengalami masalah hiperhidrosis sejak di sekolah rendah. Setiap kali saya membuat kerja kraf menggunakan kertas warna, semua warna akan melekat pada tangan. Kertas warna pula akan basah dan lunyai hingga tidak boleh digunakan lagi. Selalunya emak yang akan tolong siapkan kerja saya.

“Apabila masuk ke sekolah menengah, masalah jadi lebih teruk. Saya akan berpeluh lebih banyak jika berasa gementar dan takut. Sebarang perubahan emosi akan menyebabkan saya berpeluh. Tidak kira sama ada sedih, gelisah atau gementar kerana ketika gembira pun saya akan banyak berpeluh.

“Paling sukar bila tiba musim peperiksaan. Peluh yang keluar pada tapak tangan bukan saja menyukarkan saya menulis, tetapi membuatkan kertas jawapan basah dan tulisan menjadi kembang. Terlalu kerap mengelap tangan juga mengganggu konsentrasi dan melambatkan saya menjawab soalan,” katanya.

Hiperhidrosis adalah masalah berpeluh keterlaluan, terutama pada muka, tapak tangan, ketiak dan kaki yang disebabkan ketidaknormalan kelenjar peluh atau aktiviti keterlaluan saraf simpatetik yang memberi rangsangan kepada kelenjar peluh.

Walaupun ia bukan penyakit berbahaya, hiperhidrosis boleh menimbulkan masalah psikologi kerana penghidapnya sering berasa malu, tidak selesa, rendah diri dan kurang yakin untuk berdepan orang lain.

Inilah yang dihadapi Fatin sejak kecil. Apabila meningkat remaja, rasa rendah diri makin menebal. Kerap kali dia mengelak apabila diajak rakan untuk menyertai aktiviti membabitkan ramai orang, terutama pelajar yang tidak dikenali.

Setiap kali sebelum bersalam dengan orang, dia akan mengesat tangannya dengan sapu tangan. Jika tidak sempat, baju dipakai menjadi sasaran. Ini juga dilakukannya ketika bertemu penulis.

Tidak kira dalam apa keadaan pun, dia akan berpeluh banyak, terutama dalam cuaca panas dan gementar.

Pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) ini juga kerap menghadapi masalah ketika belajar dalam kelas, terutama apabila diminta membentangkan kertas kerja di kelas.

Perasaan gemuruh bukan saja membuatkan dia gugup, malah kertas dan pen tidak boleh dipegang kerana terlalu banyak peluh. Malah ketika bersembang dengannya di Institut Jantung Negara (IJN) sejam sebelum dia menjalani pembedahan, tapak tangan Fatin basah seperti baru mencuci tangan.

Katanya, dia berasa gementar untuk berbual dengan wartawan, walaupun perbualan kami dalam situasi santai. Peluhnya makin banyak apabila mengenangkan sejurus selepas perbualan santai itu, dia akan dibawa ke dewan bedah, walaupun bersedia menghadapinya.

“Paling malu ketika tingkatan empat apabila memakai baju sekolah warna biru. Baju sering basah, terutama di bahagian ketiak.

“Ketika itu hanya kawan rapat tahu masalah saya, tetapi ia menjadi bahan ejekan seorang rakan lelaki apabila kami berselisih faham.

“Saya juga pernah menangis kerana malu diejek, tetapi apa yang boleh saya buat kerana doktor pakar kata perkara ini normal. Bermacam cara saya cuba seperti memakai bedak atau menggunakan serbuk kristal, tetapi tidak berkesan,” katanya.

Keadaan ini menyebabkan dia sangat berhati-hati memilih pakaian. Dia hanya memakai baju berwarna gelap untuk menyembunyikan masalahnya.

Malah, dia juga tidak boleh memakai kasut bertutup penuh. Jika mahu, dia perlu menyediakan stokin lebih untuk ditukar apabila stokin yang dipakai dibasahi peluh.

Bukan itu saja, dia juga menghadapi masalah setiap kali menaiki bas, terutama jika tidak dapat tempat duduk.

Tangannya yang sentiasa basah itu menyukarkan dia memegang besi susur tangan. Hatinya sering dilanda kebimbangan jatuh dalam bas jika bas dihentikan secara mengejut.

“Saya hanya tahu hiperhidrosis boleh dirawat apabila membaca masalah ini di akhbar dan menonton televisyen. Ibu terus membuat temu janji dengan doktor. Doktor beritahu, dia akan buat pembedahan di bawah ketiak kanan dan kiri yang mengambil masa dua jam. Selepas pembedahan, perkara pertama saya hendak buat ialah memakai pakaian berwarna cerah dan kasut baldu,” katanya.

Ketika dihubungi beberapa hari selepas pembedahan, Fatin berkata, dia tidak lagi mengalami masalah tangan dan kaki berpeluh, tetapi ia beralih ke badan, melebihi keadaan biasa. Namun doktor memberitahu ia adalah kesan sampingan biasa yang akan hilang dalam masa tiga hingga enam bulan.

“Lebih selesa dengan keadaan sekarang. Rasa lebih yakin untuk bertemu orang lain, tetapi hasrat untuk pakai baju warna terang dan kasut baldu masih belum tercapai,” katanya sambil ketawa.

Shah_BP90 said...

aku pun dah xtau nk buat pe agy ngn tangan aku nie.. tp mbr2 yg tau aku ad penyakit nie xde la ejek aku sgt..kdg2 tu aku terpikir sampai bile penyakit tgn basah aku nie nak sembuh,, nak tnggu sembuh sendri??xmungkin berlaku.. so,, agk2 korang,brape bajet nak bwt pembedahan tu..

Shah_BP90 said...

nak jugak tau brape kosnye.. mne tau aku leh bincang ngan parent aku untuk bwt pembedahan tu..

Anonymous said...

ha...aku pun nk tau kos die bape?
puas aku cari pyelesaian msalah aku nih....

Anonymous said...

kos dia dari rm8000 ke rm 10,000...agak mahal...tp sape yg mampu..bley la buat...

http://www.wethandsclub.com/index.html ... doktor dari malaysia yg buat website ni...try la baca n discuss kat sini...bley dpt mcm2 information...InsyaAllah...

latiffah said...

aku ada masalah tangan n kaki berpeluh nie sejak kecik g..aku tak mcm mana nak atasinya..
tlg ar gtau aku macam mana nak
hilangkan peluh nie selain dari operation..

Anonymous said...

aku ader skt ni since kecil.mmg malu sgt......Tp mmg dpt nafikan pnykt ni from genetik coz my dad also have dis disease.Tp dy lelaki tak lah malu sgt. Yg aku geram parent aku ignore je bnde ni amik remeh.mslh nyer aku ni yg kena bkn dyorg.Aku yg tanggung malu slame 20thn.sampai skung aku takde bf sbb aku humble sgt.Mne aku tak humble dgn mke,tgn,kaki berpeluh spjg mse tmbhn Mlysia ni pns.Adoooiiiiiii aku ni rase macm da putus harapan...........Aku kdg2 hlg smgt.Bler owg nak slm dgn aku, aku mcm taknak smbut tp mcm tak baik pulak tp bila aku dah sambut dyorg kesat plak.....Aku plg malu bler orang tanyer baru balik dari mane ni berpeluh2....aku benci dengan ayat tu.Dyorg tak rase aper yg aku rse.ssh btl jd owg mcm aku ni tak dihargai.Family aku sndiri tak amik port psl benda ni.Ala aku tau dyowg ignore sbb tak nak kuar duit kan........mak aku plak asyik bising je kalau aku ckp psl bnde ni.Masalahnyer aku yg alami bukan dia...........kdg2 aku macam nak lari dari kenyataan ni.sdih ader, geram ader, takut pun ader................

Anonymous said...

aku pn sme..bpeluh kt tpk tgn n kaki..
segan glr,da la ak pompuan..nk slm org pyh,nk wat pape pn pyh la sng citer..adk bradik aku sume tgn n kaki bpeluh..ktrg ikt ayh aku..dlm fmly ayh aku, ayh aku sorg je yg ade problem ni..dr ak kck lg ak ade mslh ni..sape2 yg knl aku dorg fhm la mslh aku ni..kemane je aku pegi msti aku bwk handkerchief..byk koleksi hndkrcf aku..huhu..

selain operation xde ke cr lain?
aku pnh dgr botox leh gak..tp xsure la..

Anonymous said...

syaxa pon selalu tgn bsah. syaxa ckp kt ibu nk wt operation. then , ibu kate wait la dlu. syaxa still skool lg. coz syaxa bru 13 yrs old. next yr da nk msok 14. kekdg syaxa malu nk slam ngn org owh. sume yg korg ckp 2 mmg same cm syaxa punye. ahahaha :DD.

Anonymous said...

is there any other way to make it dont sweat? rimas la bile sweat. selalu kalo main lawan tgn ngn kwn , msty kwn sy 2 soh lap dlu. sy rse cm t'hina. lg2 dye 2 suke ckp lpas. :)

Anonymous said...

hahhaha besh la cte ngko..
sempoi je...
nk bce pon xbusan...
errmm... kte ni smua srupe kn..
hahha...
mcm ko ckp tyme kering 2 sske ati je kn..
hahah...
ak kn dlm aircond penah skali ttbe kering.. then ble kne aircond tgn ak mcm air batu..
sejuk glerr la mcm dlm frozen...
korang mcm ak x????

Anonymous said...

ha lg 1..
klebihn tgn b'peluh ni.
tgn xkasar2 pon...
lembot je...
tp kkadang stress gak...
mcm ak laki..
so org dok kate la ak ni pemalas la...
dok uma xbt kje...
kkdng nk explain kt dorang 2 bkn dorang paham pon..
sbb bg dorang b'peluh normal kn...
ni la nsb kte kn geng...
sian kt kte smua ni kn...

Anonymous said...

aku plg xtahan kn..
ble dlm aircond..
peluh kt ketiak aku nii..
elok je meleleh2 jeee...

Anonymous said...

aku plak baru2 nih je tgn ngan kaki aku berpeluh..
risau gak aku..dgr ader risiko kencing manis plak..ish ni yg x bes nih..
tp aku mmg x selesa gler wat kje..tambah2 ble menulis..
pen asik terlucut je..tulisan jadi buruk..

Anonymous said...

hye geng!
besh nye jmpe comunity nie..
aku pn sme gak cm korg..
mke,tgn,ketiak ngn kaki b'peluh gak..
tension kn jd cmnie..
tp aku tgk blog nie..aku ase happy plak coz de kwn yg having the sme problm ngn aku..tp aku da nk operate da ary isnin nie..so korg tlog doakn aku eyh!
tp aku nk share 1 bnde ngn kowg nie..operation nie mmg la mhl smpi RM8000 tp korg bleyh g minx bntuan kbajikan dri hspital 2 mcm aku..
bpk aku minx bntuan then kteowg juz kne bayar RM1000 jer yg len 2 kbjikan 2 yg tgungg..so g la gtaw kt parenz kowg supaya korg bleyh bwt rwatan n bleyh smbuh..
klw bleyh jom la jmpe aku kt IJN isnin nie n kte operate sme2 eyh!=)

Anonymous said...

hye geng!
besh nye jmpe comunity nie..
aku pn sme gak cm korg..
mke,tgn,ketiak ngn kaki b'peluh gak..
tension kn jd cmnie..
tp aku tgk blog nie..aku ase happy plak coz de kwn yg having the sme problm ngn aku..tp aku da nk operate da ary isnin nie..so korg tlog doakn aku eyh!
tp aku nk share 1 bnde ngn kowg nie..operation nie mmg la mhl smpi RM8000 tp korg bleyh g minx bntuan kbajikan dri hspital 2 mcm aku..
bpk aku minx bntuan then kteowg juz kne bayar RM1000 jer yg len 2 kbjikan 2 yg tgungg..so g la gtaw kt parenz kowg supaya korg bleyh bwt rwatan n bleyh smbuh..
klw bleyh jom la jmpe aku kt IJN isnin nie n kte operate sme2 eyh!=)

Anonymous said...

hye geng!
besh nye jmpe comunity nie..
aku pn sme gak cm korg..
mke,tgn,ketiak ngn kaki b'peluh gak..
tension kn jd cmnie..
tp aku tgk blog nie..aku ase happy plak coz de kwn yg having the sme problm ngn aku..tp aku da nk operate da ary isnin nie..so korg tlog doakn aku eyh!
tp aku nk share 1 bnde ngn kowg nie..operation nie mmg la mhl smpi RM8000 tp korg bleyh g minx bntuan kbajikan dri hspital 2 mcm aku..
bpk aku minx bntuan then kteowg juz kne bayar RM1000 jer yg len 2 kbjikan 2 yg tgungg..so g la gtaw kt parenz kowg supaya korg bleyh bwt rwatan n bleyh smbuh..
klw bleyh jom la jmpe aku kt IJN isnin nie n kte operate sme2 eyh!=)

Anonymous said...

hye geng!
besh nye jmpe comunity nie..
aku pn sme gak cm korg..
mke,tgn,ketiak ngn kaki b'peluh gak..
tension kn jd cmnie..
tp aku tgk blog nie..aku ase happy plak coz de kwn yg having the sme problm ngn aku..tp aku da nk operate da ary isnin nie..so korg tlog doakn aku eyh!
tp aku nk share 1 bnde ngn kowg nie..operation nie mmg la mhl smpi RM8000 tp korg bleyh g minx bntuan kbajikan dri hspital 2 mcm aku..
bpk aku minx bntuan then kteowg juz kne bayar RM1000 jer yg len 2 kbjikan 2 yg tgungg..so g la gtaw kt parenz kowg supaya korg bleyh bwt rwatan n bleyh smbuh..
klw bleyh jom la jmpe aku kt IJN isnin nie n kte operate sme2 eyh!=)

Anonymous said...

hye geng!
besh nye jmpe comunity nie..
aku pn sme gak cm korg..
mke,tgn,ketiak ngn kaki b'peluh gak..
tension kn jd cmnie..
tp aku tgk blog nie..aku ase happy plak coz de kwn yg having the sme problm ngn aku..tp aku da nk operate da ary isnin nie..so korg tlog doakn aku eyh!
tp aku nk share 1 bnde ngn kowg nie..operation nie mmg la mhl smpi RM8000 tp korg bleyh g minx bntuan kbajikan dri hspital 2 mcm aku..
bpk aku minx bntuan then kteowg juz kne bayar RM1000 jer yg len 2 kbjikan 2 yg tgungg..so g la gtaw kt parenz kowg supaya korg bleyh bwt rwatan n bleyh smbuh..
klw bleyh jom la jmpe aku kt IJN isnin nie n kte operate sme2 eyh!=)