Friday, April 06, 2007

Rezqi usah ditolaq

Ya, anime Twin Princess of Wonder Planet tu dh abis. Aku sempat translate utk 11 episodes sahaja. Sbb dia pun ada hire a few translators lagi selain aku. Tp 11 tu pun dh mengah2 aku dibuatnya. Tak tentu arah aku kejap haha. Penat weh...balik opis pun kul 7, mlm nk kena ngadap pc lagi. Lama2 berkematu la jari jemari ku, dok menaip je keje. Seb baik aku lelaki, klu pompuan, mesti mak mertua xmo sarung cincin.
Petang semlm Jeannie called aku. Alhamdulillah, rezeki tak putus. Sekrg aku ada project baru. Of koz la still translation lagi. But guess wat?! Kali ni anime bahasa melayu, utk ditranslasi kan kepada english! Aku tersengeh 4 inci setengah sampai ke koklea dalam telinga! Ya! No more nippon go! At least aku sure kali ni punya kerje not as tough as the previous one. Becoz, speaking & translation is a very two different entities. Kalau speaking, bantai je apa2 words pun bole, as long as org paham apa yg kita nk sampaikan. Kalau translation, kena cari the right words to suit the context, with the right slanga supaya ada flow. Leceh bah. Anyway, mmg its a good experience bagi aku. Start next week, another experience lak, sbb x penah translate anime melayu lagi hehe.

Ya, anime ini bertajuk Bola Kampung. All together ada 26 episodes je x 22 minutes. Ada yg ckp, anime ni penah main kat RTM 1 masa musim world cup 2006 dulu. Aku pun x sure la, sbb x penah bukak TV1 pun hehe. Anyway, b4 Jeannie bagi aku the script this weekend, aku saja2 surf kat tenet cari pasal anime ni, nk bg ada rough idea sket. These are some of the comments:
1. Aku rase, inilah kartun terhebat Malaysia pernah buat selepas Silat Legenda dan Kampung Boy. Aku harap Malaysia akan buat yang lebih baik dari nie agar boleh menandingi Anime Jepun
2. Jalan cerita nampak mcm menarik tapi dari segi lukisan dan expression suara rasenyer kena diperbaiki lagi
3.
Tapi,bagi saya,kartun bola kampung ni kira hebat la...Kartun bola Kampung ni mmg sesuatu yang baru dan menampakkan kesungguhan Malaysia dlm menceburi bidang kartun...
4. 3 benda jer aku puas hati pasal kartun nih; dia nyer movement, physics & visual effects
5. Character design. buruk betul! tak comel!

Haha, mcm2. Tapi buruk ke, comel ke, seronok ke x seronok ke, yg penting, aku dh accept itu ofer la, so kena buat jugak start from next week.

Konklusi:
1. Ya, mari mengumpul harta
2. Harap2 kerje ni bole jadi lubang utk side-income aku bila dh keje betul2 nnti
3. Variety kan hidup anda. Try mcm2, gain as much experience yg bole. Especially benda2 yg x penah kita try b4, sbb pengalaman tu sgt penting to develop a better future

6 comments:

Anonymous said...

kayo jepp pokcik kayo.

Anonymous said...

jepp.. aku nk gak jd translator.
hitch aa aku weyhhh.. haha
series2. aku nak nehh.

pleasee.. pleasee..

botolbiru said...

alaa met..
i br nk komen bende yg samer gak..
i pon nk join the club..
w/pon english x se"power" raje or melayu x se"power" zac, tapi aku rase nk cube gak la..hahaha bleh x?? :P *wink*wink*

Takeshi said...

xde la kayo mana pun, sket2 je
utk masa depan :)
isk tau la korang dua ni rumet.
dua2 merayu lak tu
hehe ala korang, nk hitch pun, bknnye aku bos, aku pun kuli. dh tanya aritu, dia kata dh cukup translator.
nnti klu ada kosong aku ckp ar.
tp ni je aku rs anime melayu, lepas abis 26 episodes ni anime jpn balik rasanya.
er, zac power bm ke?

simah said...

wahhhh..translator berjaye..

xcukup lg ke elaun kt panasonic tu jepp.....nk simpan duit byk2 neh nk kawen ke...hehe..

Hani said...

hooo sineh kumpat aku yerh.

ko simbah ngn air kumbahan jugak 3-3 neh karang!

ps: zac power, malayalam. bukan malay. :P