Thursday, April 12, 2007

Bon Odori

Stress, depresi, tensi, sleepy, pressi, segala2 nye lagi. Minggu ni mmg penat nak mampos! Minggu2 lain pun penat, tp minggu ni penat + stress. Xmo ar keje camni lepas grade nnti. Nk keje lepak, tp income bnyk, ada x? haha.Oh ada kot, nama opis tu, Company Ayah Saya.
Bosan ar xde modal. Dok ngadap pc je tiap2 ari. Otak tepu. Aku tgk cina bukit ni lepak je. Tiap2 ari bergayut berjam2. Dh ar ckp tepon mcm nk bg announcement 1 opis tu. Arini, dia lunch kul 12 lebih, then bukak kedai kopi old town kat meja bulat kat cubical aku tu sampai kul 4pm! Hawau btul!
Since sorang akak HR tu resign, gaji dh x sharp cam biasa. biasanya, mmg every month dpt cheque on the 10th. Yang last month, arini baru dpt. So td borak2 ngn trainee TAR college. Sorang mamat cina tu tanya aku, dpt brp. Actually kat sini allowance based on CGPA tp ada minimum rate. So aku ckp la aku dpt minimum hehe. Then sambil muncung kat cina bukit, dia kata cina bukit tu dpt highest allowance sbb cgpa dia 4flet! Ngaaa!!! Memang nganga aku dibuatnya! Microsoft excel pun x reti guna tp 4flet! Yg siot nye, mamat tu pun ckp, cina bukit tu xde rupa org 4flet hehe. Aaaa ironinya? buat2 la x reti guna microsoft office pasni, sure leh 4flet hahaha.
Few days ago, chatting ngn Chuna. Yup, she reminds me one event yg dh bertahun2 aku x gi. It's Bon Odori. Pada sapa2 yg fanatic jpn, or ikut perkembangan, maybe pernah dgr pasal event ni. Every year in July, kat Matsushita Sports Centre Shah Alam, organized by Japanese Language Society of Malaysia (JLSM), Japanese Club Kuala Lumpur (JCKL) & a few lagi organization org jpn kat mesia ni. Dgr cter, this is the biggest bon odori festival, that is held outside japan. Mau buktinya?

This is the real bon odori in Shah Alam, tp bkn camera aku la hehe. Actually, Bon Odori kat jpn, originally hundreds years ago was a religious celebration. Tapi sekrg, dh xde kaitan ngn agama pun. It is more to traditional summer dance festival (odori - dance) bcoz mmg every summer mmg ada event ni. Yang menarik, setiap negeri kat jpn ada their own style of dancing & music. So, yg kat Shah Alam ni pun, almost 100% sama ngn the real bon odori yg kat jpn. Tengah2 tu atas platform tinggi, ada a few 'taiko' (japanese drum) players, and then ada a few professional dancers around drums tu. So, org lain yg nk follow berjoget bole la mengelilingi platform tu. To make the stomach worse, keliling padang tu bnyk giler gerai2 yg jual makanan jepun hoho~. So, once you step into the stadium, mmg dh rs cam kat jpn dah. Sapa2 yg gian nk feel 'summer' in japan, mari la kita meramai2kan. To feel, to learn and to enjoy a new culture. To enjoy the japanese fud and to skod for japanese girls ngehngeh.
Aa, lupa laks. These are the details:
Date : 14 July 2007
Venue : Matsushita Sport Complex, Shah Alam

Just nice utk enjoy aku rs, sbb 13hb tu dh last day internship. Then bole selebret on the 14th~! Yeah~! Promot! promot!

Actually, bila sebut bon odori, teringt aku zaman moda2 dolu, masa aku form 4 and form 5. Aku dh start aktif ngn benda2 yg related ngn jpn ni. Aku dpt chance utk blaja bon odori. Bukan setakat tu, dpt blaja main taiko skali.

Mula2 masa form 4, 1st performance. Tp atas permintaan skolah2 lain, kitaorg buat lagi skali masa form5. Xleh lupa ar experience best. Sempat blaja 3 jenis bon odori. Drum2 tu sumer pinjam kat tokong cina haha.

Konklusi:
1. It's fun to learn a different culture
2. Mari lah beramai2 ke Shah Alam on 14th July

No comments: