Sunday, April 15, 2007

Cuti-cuti Malaysia

Cuti2 malaysia pada kali ini membawa anda ke 2 lagi destinasi menarik di sekitar ibu negara. Ye saudara, pada hari semlm saya telah pergi ke Menara KL dan Aquaria KLCC. Sebagai rakyat Malaysia yg prihatin, kalau kita sendiri yang tidak support keindahan negara sendiri, siapa lagi? Tidak guna kalau monyet di hutan disusukan, anak di rumah dibiarkan kelaparan. Tidak guna kalau kita mengagung-agungkan budaya, keindahan dan keistimewaan negara luar tetapi negara sendiri dipijak dan dijajah dlm erti kata sebenar. Tak kenal maka x cinta, maka saya memegang kukuh dasar yg satu ini lalu saya bangun gagah untuk menyahut seruan kerajaan supaya melawat ke tempat2 seperti ini agar dpt menilai sendiri kemampuan negara kita, yg tidak kurang hebatnya berbanding negara luar yg lain. Sedarlah wahai rakyat sekalian, pembangunan negara harus sejajar dengan pembangunan minda.
(nak kalahkan Zac. BM aku sedap gak wei)
Yes! Enuf for the crazy intro, aku ngn dae tunggu Mag kat kl sentral, dia lmbt setgh jam! Eleh, traffic jam konon. Xde reason lain ke? Seb baik aku tumpang keta ko, so xleh ar ckp bnyk haha. Hurm tp sedap gak pau kat kl sentral semlm, klu ko sampai awal mesti aku x sempat nk mkn pau tu.
Mmg kitaorg dh lama plan nk g tempat2 camni. Even ada sorang lg mmbr aku buat tinja lak, last2 minit xmo ikut. Ye, pergi la anda mengabdikan diri anda dgn bos kesayangan anda. Plan harus diteruskan seperti yg dirancang.
First destination, g KL tower. Original plan, nk g ptg2 sket, so leh enjoy 2 things at a time, scenary siang, ngn scenary mlm. Tp lately sll ujan petang, so kensel. Komen? Hurm, not bad, harga tiket berpadanan ngn attraction yg ada. Staff situ sumer sopan dan susila. Or maybe sbb tahun melawat mesia kot? Smiling, warm greetings and bagi salam. Elevator dia laju gak, sengal gak ar telinga. Deck view, 410m dr aras laut. Masa tu cam jerebu2 sket, so xde la nampak view seluas mata memandang. Tp quite nice. Kalau ada duit mmg aku dh g ar restoran berputaq tu. Other comments? Sbb before ni, aku penah naik Tokyo Tower je, so aku leh compare between this two je.

Tokyo tower: lower than KL tower, just 333m, but ada 2 deck view. Yg lower deck tu, ada museum lilin, 3D photo studio, and mcm2 lagi. So its more than just a view tower. Tp teropong dia, kena masuk coin. Kemut gak org jpn ni.
Kl Tower: 411m, only 1 deck view, naik atas tu mmg utk view scenary je, but good point, leh guna teropong for free. Leh nampak la org tgh borak2 kat heli pad, kat swimming pool hehe. Tp ada bnyk gak benda lain kat sini, such bungee jumping, flying fox.

Yg x puas ati? Ada, of koz. X jumpa spot yg bagus nk amik gamba, nk bg nampak tower tu full, sebatang. Overall? Hm 3.5 stars out of 5.
Next?! Of koz la g isi perut dulu. Kitaorg g KLCC. Org agak ramai sbb for sure sumer nk g PC fair. Cam biasa, idup mesti variety. Yeah, lunch kat Secret Recipe & buat kesekian kali, dlm masa 6 years kot, aku mkn something other than cakes. Biasanya g sini beli cake je. Kensel nk upload gambar makanan, nnti ada org jeles. Anyway, bes gak, dh lama x borak2 camni. Aku pun qada gelak, seminggu punya. Biasa ar, kat opis serius je, kat umah pun gelak 2 harkat tak dengung, Izhar Halqi je sbb kang osmet terkejut lak.

Yeah, pada sapa2 yg membawa kartu MyKad, dpt ar tiket RM28. Tp yg damn nye, sapa bawak kad metrik, dpt lagi diskaun RM8! Cis, g JJ ipoh pun aku xnah bawak, ni kan plak nk g Aquaria. Rugi aku RM8. Since aku xnah g the one in Langkawi or Singapore, xleh ar nk wat comparison. Tp, ok la, overall, aku puas ati kot. Firstly, bnyk ikan2 yg pelik2 x penah tgk.

Secondly, ikan pari yg besar2, bnyk gler! Mmg kagum! Kalau sapa2 yg penah tgk mms, video ikan pari sumpahan tu, no wonder la dorang leh tipu. Sbb some ikan pari kat sini mmg besar + panjang cam org. Tp comel, bila nk amik gamba, dorang g melekap kat dinding aquarium. Terkumat kamit je mulut. Buat2 comey la tu. Tapi klu ada chance, nk je aku masuk dlm tank ni. Seronok tgk ada sorang mamat tu, dok celah2 batu, ikan2 sumer dtg kat dia. Cam bes je.

Shark besar pun bnyk. Geram je aku nk masukkan tgn haha. At least nk merasa pegang shark tp xmo la merasa xde tgn sebelah camne. Overall, well organized la kot. Klu pejam mata tu, agak2 bole la rs cam tgh berjln dlm laut. Tp, x silap aku, cermin2 aquarium ni ada power, to make the size of all these aquatic living things 3o% bigger than their actual size. So no wonder la aku mamai2 sket masuk dlm ni.

Tak pasal2 mermaid sesat pun ada. Ada la cina sorang ni, pakai mermaid costume. Tp 1 je klako, sbb dia pakai goggle! Apa daa. x real la. Sexy mermaid tu dh sama dah hehe. Dia melambai bagai nk giler dr dlm tank tu. Aku pun amik ati, lambai ar balik. Sian dia penat2 tahan O2 masuk dlm tank tu.
Apa lagi ek? Ada Amazon punya ikan2, besar2. Ada Nimo, ada Dori. Comel gler, celah2 batu karang. Before masuk kat area2 tank ni, ada reptiles, such snakes, cicak2 yg besar banget, tarantula, katak yg size nye sebesar alam etc.
And then, ada extra time. So kitaorg pun g la jugak PC fair, even aku tau sure mampat punya dlm tu. Yes, as expected, kerana size ku yg agak comel, aku dikepit, dimampat, dihuyung ke kanan dan ke kiri, cuma tidak digomol (alhamdulillah) dan hanya layak berjalan2 di bawah ketiak2 manusia sahaja. Cis, brengset! Mag nk usha laptop. Harga lebih kurang je time2 biasa. Cuma dia bg bnyk extra hadiah, beg la thumb drive la.
Aku x berminat nk usha apa2, sbb pakej dh lengkap hehe. Klu ada rezeki nk beli ipod je. Tp x mampu lagi. Tapi goyah gak iman tgk laptop2 baru isk. X sabar nk tunggu laptop yg sekrg ni jahanam, sbb nk beli baru haha. Dh la berat, bateri pun tahan brp jam je.
Yeah Jeannie~! I am waiting the cheque! Kemon kemon!

9 comments:

Unknown said...

aku xbace pon.
sbb panjang beno.
next tyme bile xbizi >:)
if ade spacing dan pemerengganan maybe aku bace.
and..
AQUARIA sgt besh!!!

petronas staff dpt discaount :P
ari tuh kan jep,aku g ngn family aku kn,
from rm218 dpt jadi rm160.
len kali nk g ajak aku.
nnt dpt kurang :P

Takeshi said...

Pemerengganan? hehehe bole tahan BM ko. ala tau la ko kat klcc, tiap2 ari leh g aquaria tu.
hurm, feveret word aku discount tu haha, bole bole. nnti aku ajak ko

simah said...

apesal gi klcc xajak. aku xpnh gi aquaria~ jep lupe memberr.... gini la org2 tue...cpt beno lupe. huhu.

Hani said...

1) bile pulak aku kate Bm aku lagi bagus. neh aku nk saman sb gune name aku tanpa kebenaran neh

2) g klcc xajk ktrg. patutnye ko sbg pakcik erkk.... abg guide ler ktrg g jln2. hampeh.

3) apepasal evrytime aku bukak blog ko xde update, tp bile ade smpi 3-4 sekaligus?

4) gamba ko mmg macho. dan ko nmpk tinggi. :P

5) nk g bon odori ajk ktrg.

dah. yang penting cite ko klaka. haha.

Takeshi said...

aik aik sima?!
how dare u?
camne aku nk ajak ko, ko kan dh ehem ehem...
(grins) aku 'print screen' ar aritu sima. ada bukti~

Takeshi said...

Zac!
1) ko x penah kata la BM ko lagi bagus, tp hazirah ckp BM ko power hehe
2) ye la, aku ni xde keta cam ko, ko sudi ke klu aku sebagai 'abg' ni nk bawak ko jln2 naik bas ngn lrt? uwek
3) ar tu sbb, aku bz sgt. nk skodeng blog korang, nk tinggalkan comment bnyk2 pun x sempat. so bila2 aku teringt, aku tulis isi tersurat dan tersirat dulu utk particular date. bila ada masa, upload 2,3 entry sekaligus
4) ciskek!
5) jom ar, chuna kata nk ajak ko g bon odori!

Unknown said...

Jeppppppppp!!!!!!!!!!
rindu la ngan korg..anyway..aku ske pics aquaria ngko..nak g gak la some day..aku penah g yg Jepun nyer je..yg tu ade penguin ape sume..yg ni sure best..
Annual dinner aritu kensel..cet! geram aku..bkn men aku plan nk pakai ape..rahsia kite kan jep?hehehe mintak2 new date tu ms aku stil kat cni g..
Friday ni..klu dpt tiket la..last minute plan..aku nk g Jazz Festival..tp kan jep..aku xde idea nk pki baju ape.huhuhuhu

Takeshi said...

Shirlene! tu la sapa suh intern jauh2 haha.
ala yg jpn nye aku xnah g ar. aku dh naik bas, sampai dpn aquarium tu, tp aritu dia tutup. frust gler.
annual dinner kensel? haha penat je aku cr website utk ko..
jazz festival? alamak, nk pakai apa bg nampak jazzy? ko gantung saxophone je la kat leher ko haha...

Anonymous said...

nape tak jumpa mermaid pun masa pegi akuaria that time..huhu