Wednesday, March 14, 2007

Terima Kasih

Last week, malam, aku dpt call dari ayah aku. Aku terkejut bila ayah aku dgn tenang nye bgtau, mak aku kena tahan kat ward. Tp dia kata don’t worry, sbb xde apa2 sgt, which sememangnye aku worry. Aku 3 beradik kecoh jap, kakak aku xleh balik weekend tu sbb anak2 dia nk exam ari isnin, abg aku lak ada exam gak isnin tu, tp dia kata dia boleh mntak postpone. Kitaorg plan nk balik kuantan. But then, next day, dlm masjid nk mayang jumaat, mak aku call, dia kata dia dh kuar ward. Aku lega sket dgr. So aku ngn abg aku x jd balik kampung. Tp suara dia bunyi lemah je, cam x larat sgt. But few days after tu, mak aku call lagi, dia kata x brp ok lagi, rs lemah, dok terbaring je.

Shoujiki, kokoro no soko ni wa nakesou ni natta. ‘Ore wa nanimo dekinai. Nanimo yaku ni tatanai’ tte iu kimochi de ichiban kuyashikatta. Sorewa yappari ki ni naruyouna, ki ni naranai you na konna chuuto hanpa na toshi goro no sei de. Mou kazoku no sasae ni natta hazu nanoni. Gyaku ni, futan ni naru dake tte kanji dane. Anna toshi totteru ryoushin ni, meiwaku bakka kakete, maitsuki kane wo dasasetari shite...

So the next weekend aku decide nk balik kuantan. Amik cuti on thu & fri. Aku sampai kuantan on Thu 1am. Next morning, aku terkejut tgk mak aku. Nk bercakap pun dia x larat. Aku rasa sedih kejap, sbb first time dia sakit teruk camtu. Dia x penah kena camtu. And dlm family aku x penah sapa2 pun lagi sakit teruk or kena tahan kat ward. Nk cakap dia sakit apa pun, aku x berani nk ckp, sbb Tuhan je yg lebih tahu.
Khamis mlm tu, dia g berubat. Balik umah kul 12 mlm, dia segar bugar. Tapi next day tu, dia jadi cam the day before, x larat balik. Hm heran gak aku camne bole jd camtu. Mlm td ok je.
Petang Jumaat, aku terpaksa balik kl, sbb numpang abg aku. Masa tu mak aku still x ok sgt. Tapi few days lepas aku balik kl, mak aku call, dia kata dh ok sket. Aku dgr suara dia pun mmg cam dh ok sket. Alhamdulillah.
So, aku amik kesempatan ni, nk ucapkan thank you very much kat sumer kawan2 aku. Firstly sbb ramai gak yg sms aku, pm aku kat ym and gtalk, tanya pasal mak aku. Ada jugak yg sms, “Aku doakan moga mak ko cepat sihat, amin”. Sesungguhnya, aku yg sedikit 3 suku ni pun rs terharu ngn sms camtu. Berkat doa kawan2 aku gak, mak aku dh sihat sket sekrg. Tima kasih bnyk2.
Secondly, tima kasih sbb ramai gler yg wish hepi bday kat aku. SMSs, email, e-card etc & yg dkt blog ni pun. Nak tulis nama sorang2 kat sini x dpt la, sbb ramai. Ada jugak mmbr2 yg dh lama x contact bertahun2 pun tiba2 wish bday aku. Isk terharu aku uhuk uhuk. Sory, mmbr2 lama, dh lama x contact korang. Makin tua makin ramai yg wish, ikut bilangan tahun umur aku kot (yes, 22 years old).
Thank you korang!

Konklusi

1. Sayangi lah ibu bapa anda sementara mereka masih ada di dunia ni. Biarpun sometimes, apa yg mereka ckp, apa yg mereka suruh kita buat, kita rasa tak betul, tp sebenarnya dorang sayang kat kita, sbb tu la dorang amik berat.
Aku petik satu kata2 best dlm 1 drama jepun yg aku layan a few months ago (My Boss My Hero), berbunyi :

“Nigate no koto no naka ni wa, anata ga mada shiranai kirakira shita mono ga takusan hisonderu”

Di translasi kan sebagai :

“ Dalam perkara or benda2 yg kita rasa pahit/x suka/lemah, sebenarnya masih bnyk benda2 yg manis/hikmah/pengajaran di sebaliknya, yang kita x sedar/nampak”

Aku rasa ayat ni bagi motivasi kat aku, sbb, sometimes bila kita menemui kesusahan, kita stress and depress, kita rasa lemah, or pendapat kita ditentang oleh parents, kita rs tension or kita rasa org tu kolot sbb x sehaluan ngn kita. Tapi, next time, cuba la fikirkan di sebaliknya, kerana jika 1 jari telunjuk menunding ke arah orang lain, 3 jari lain akan menunding balik ke arah diri sendiri (x caya? Cuba genggam penumbuk, tundingkan jari telunjuk, 3 jari lagi akan menunding balik ke arah anda).

2. Sayangi lah kawan2 anda dan hargai mereka.

3 comments:

Anonymous said...

its hard for people to appreciate something that been good, they just wait till it broken.

Unknown said...

it's human nature..when u have sumthing..u take it for granted..when u lose it..cry a river..air mata darah sekalipun(dramatic sket..u won't get it back..

i have a fren..which jep tau kalau aku sebut nama..but then..xnak la aibkan die..yg penting..ms mak die da nazak sgt..dorg ble buat de je..during her dying breath..they were not with her..during funeral still can laugh.mass tu..ramai g sedare dtg umah..baru2 ni aku jmp die..die ckp die rindu ngan mak die..die rs mknn kat umah x sdp..i find it hard for me to accept her mother's death..

yg sedeynye..her sister..menyusahkan mak dorg smp her dying moment..die x kecapi pun nikmat idup..sedangkan ayah dorg da lame retire..ptt tgh cuti2 malaysia ke..g mkn angin lua negara ke..bknnye x mampu..tp kene jg cucu yg nakal mengalahkan beruk..n yg empunya anak..g berjoli..

ape pun..appreciate wut u have..love ur fam..even if pain in the ass..u only have 1 mother n 1 father..klu x syg..tah la..parents kite x pe..ade ramai anak..

Takeshi said...

yeah i agreed with you guys
mmg dh human nature camtu.
we don't know how to appreciate, and kita x sedar, sometimes, something/someone yg sentiasa ada dkt ngn kita tu lah, actually the most precious.
like abrak said, bila dh broken, baru kita sedar. mmg susah nk ubah, sbb mostly kita mmg x nampak or x sedar. so kena la saling ingt-mengingati.
So for those who are reading my blog, I'd like to remind myself and my friends out there, skali skala bila kita teringat kat parents kita, aku rs just call them. Maybe sometimes kita rs, klu kita call nnti, dont know what to say (especially the guys kot), but just say hi, tanya khabar. im sure they will feel very appreciated.