Thursday, March 15, 2007

Skali Skala~

Since last week, idup aku tonggang langgang (bkn sbb xde pegangan) tapi sbb bnyk keje. Rasa cam x terurus seketika. Tapi, bila difikirkan kemanisan di sebaliknye, sokor sbb rezeki aku makin bertambah. Profession aku sekrg, student, trainee and PART TIMER. Aku dpt 1 part time job, dh start almost for 2 weeks, as an Anime Translator. Payment? Hm xyah la aku mempoyos kan diri sendiri. Tapi agak lumayan. Actually, there is a dubbing studio kat bangsar, so dorang tgh cari translator utk translate script for anime, japanese-english, utk actor/actress dorang buat dubbing.

Tapi anime budak2, ala2 sailormoon, “Twin Princess of Wonder Planet”. Budak2 ke, org tua ke, yg penting duit masyuk hehehe.
So, setakat ni aku dh translate 4 episodes. Semingu kena submit 2 or 3 episodes. Dats y aku makin pening lately. Balik umah lepas abis keje, kena ngadap pc lagi. Dh lenguh jari jemari aku menaip, rasa nk menaip ngn kaki lak. Mula2 quite tough sbb x familiar sgt. B4 this, kalau tgk anime (yg xde subtitle), mmg la paham, tp x penah la nk pikirkan apa yg dia ckp tu dlm english, just paham in japanese concept. But, translation ni, yg buatkan aku take time is, nk pk the best word utk english translation, kena tulis expression muka dorang, sad, happy etc. Even translation btul, tp kalau choice of words salah, meaning jd pelik lak.
Yes, Jeannie is my boss kat studio ni haha. Suka ati korang je nk gosip aku!

Dh seminggu lebih aku x berapa sihat sgt, sbb sll tertido sambil buat translation, x selimut, x slow kan kipas, so batuk & selsema. Sakit tekak, malas nk g klinik, suara pun rock abis! Tapi, itu bkn penghalang. Janji harus dikota, last Mon and Tue, aku gi mereleasekan tensi di Kota Keriangan, Tanah Tinggi Genting together-gether with Dae, Zulfaqar and Jimi.

How was it? Undescribable. Mmg bes, enjoy~! Lupa keje, lupa segala2 yg ada di atas tanah rata, tinggalkan sumer masalah, tensi dan depresi di bawah sana. Almost sumer ride yg best2 aku naik, except Space Shot (faktor umur, takut jantung tertinggal kat atas masa mende tu tgh turun laju).

Overall mmg puas ati. Hotel pun lawa. Rasa berbaloi, cuma x bes sbb makan mahal. Tp seb baik ada 'side income' ! Lepas ni bole la sebulan skali, cuti2 Malaysia~!
Minggu ni kembali ke opis seperti biasa, dalam aku keboringan, kealpaan, kecuriantulangan, kemalasan, kemengantukan dan mahu keniduran sahaja (disebabkan software testing yg membosankan), akhirnya aku dpt satu task baru yg best! Semangat aku utk bekerja kembali melonjak seperti jeritan seorg insan semasa menaiki roller coster corkscrew di Genting Highland. Yeah~!!
Chayok~ chayok~!

Selingan

Last week before aku balik kuantan, borak2 ngn Barbie. Rupa2 nya bday dia sama ngn aku! And got another staff, also on the same date. AND same year! Wah wah, seronot btul si Barbie, dia panggil aku “Brother” sekrg kah3!

"No wonder I can feel a chemistry between you and me.
Later after I go back, I will ask my mum, whether she had a son or not.
Now you have a sister and also a twin brother lor"

Waduh waduh, sukak sukak luk sajak bagi adik beradik angkat same guek!

7 comments:

Unknown said...

alaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......
kiut jer jadik translator.
tetibe tgh tgk katun dgr suara ko.
leyh aku belagak ngn adik aku.
'kwn along.kwn along'

*bia xnmpk muke pon.konpem jer*
wahhahaha >:)

Unknown said...

cis..xdpt nk gosip..anyway..congrats..sbb dpt part time yg best..n sumthing that u can look 4ward to..life is getting beautiful as u turn older eh.hehehe

sal genting tu..aritu..target aku g genting nk try flying coaster..dpt gak rs..ok je..cume..klu aku lagi besa n gemok..best sket..xde la terlentang wen pusing.sbb ruang tu besa sgt..
asal x try space shot..best tau..masa aku g aritu..aku dok belah cliff..ngadap marrybrown..gile tinggi..seb bek..aku x gayat..org sblh aku gayat la.da la kene pakse nek gak.hahaha
anyway..ms nek ok g..wen turun tu..tibe2 aku tertangkap sumthing kat tgn aku..rupa-rupanya..lighter mamat cina sblh aku..tah pape..

ok ape ko g..relax ur mind..food wise..mmg mahal sket..but then ade yg sdp.so kire worth it la..

p/s..bile nk banje aku nih..kate da ade pendapatan yg agak lumayan.hahaha

Takeshi said...

cartoon..
er..ekceli aku jd translator je, aku translate script anime tu dr japanese to english. so actor2 kat studio tu akan guna script ni utk dubbing.
x leh ar jadi dubbing actor, nnti doremon, nobita kat mesia ni sumer xleh cari makan lak

Takeshi said...

shirlene hehe..tu la ko, semangat sgt nk gosip aku haha.
anyway, flying coaster tu mahal la. klu rm10 ke bole consider lagi. space shot belum sampai masa kot haha. mmg masa turun tu yg x tahan, laju sgt.
kira pikap ko bagus gak eh? tgh naik space shot pun tangan ko bole tangkap lighter. x tahan~!
belanje? /me kroohh Zzz

simah said...

waaaaa...gi genting xajak..xmo kwn jep..

Unknown said...

hahaha..nak wat cane..refleks..da ade bende terbang..aku tangkap la.hahahah
ko x nek ke flying coaster tu..ala..sygnye..aku nek sumer ride..yg merry go round wat aku pening.hahahaha yg len..it wuz fun..
cet!..xpe..akan ade mase aku gosip ko..tp cam sll je..xpe la..ade mase kang.ngeh ngeh ngeh~

Takeshi said...

Sima~, hang x ckp nk bg adiah bday, klu x aku dh ajak g genting hehe
Hehe padan muka ko selin xleh gosip aku. Merry go round tu 1st ride kitaorg, mukaddimah.