Sunday, January 20, 2008

Apekah?

1. Bbrp hari lepas kat Ipoh Parade:
(dari ujung dkt2 ngn Watson tu ada cina kejar aku, promote barang kereta)
Dia : CongCengCongCengCongCengCongCeng (ckp cina)
Aku : (Diam sambil berjln)
Dia : CongCengCongCengCongCeng lagi...
Aku : Takpe takpe.
Dia : (terkejut) Hah? takpe takpe?
(haha sian ko. terkejut ke tgk aku ckp mly? penat je congceng ngn aku)

2. Then aku g mkn sorang2 kat Ipoh Old Town White Coffee, sbb rumet aku g kl uhuk2
Aku : Bill pls.
(Mamat cina tu dtg bwk bill)
Dia : CongCengCongCengCongCeng
Aku : Hah? Berapa?
Dia : Ooh. 10 linggit 12 sen.

3. Masa aku intern kat Cyberjaya dulu, dlm lif
(aku tekan B1, sbb surau kat bwh skali)
Pakcik : G parking kereta ke?
Aku : Tak, g surau.
Pakcik : Oh, melayu ke.
Aku : (senyum manja tp x menggoda)
Pakcik : Ingtkan cina. org mana? sabah? sarawak?

4. Masa cuti aritu, aku g tukar bateri jam tgn aku.
Uncle : CongCengCongCeng
Aku : Mau tukar bateri jam.
Uncle : Eh, you melayu ke?
Aku : Ya la..see i ckp melayu sekrg maa.
Uncle : Sekrg pun ramai cina reti ckp melayu. U btul melayu ke?
(xde makna + xde masa aku nk tipu org yg aku ni cina haha)

5. Last 2 years, ms aku join Asian Camping Congress as secretariat, org yg in charge tu panggil nama sorang2 utk bagi nametag
Miss S : (sebut nama aku)
Aku : (angkat tgn)
Miss S : You are tut tut (nama aku)? Are you sure you are malay?
Aku : (dlm ati) of koz la aku sure aku malay. xkan la aku xtau bangsa aku sendiri

6. Masa cuti aritu, g beli baju kat parkson
Cashier : CongCengCongCengCongCeng
Aku : (geleng pala). sbb aku tau mesti dia tanya, ada bonus link kad ke x.
Cashier : CongCengCongCeng
Aku : (hulurkan duit n amik duit baki)
Cashier : CongCengCongCeng
Aku : (angguk + senyum manje) aku tau, mesti dia ckp time kasih tp aku x reti nk reply

7. Masa dlm cable car Bukit Bendera last year, dlm tu ada 2 org akak ngn anak2 dorang yg kecik. dorang dtg dari Perlis. Seronok tgk dia sembang ngn anak yg tgh nangis guna loghat utara,
Akak : Sabaq la. Susu dh abeh. Ayaq kopi ada, mau?
Anak : Tak maaaaaauuuu!
Then dia tgk kitaorg pun kecoh gak dlm cable car tu, dia borak2 ngn kitaorg,
Akak : Ni melayu ka cina ni?
Aku : Melayu la kak. Kan saya ckp melayu ni.
Akak : Mana la tau. Kot2 bwk kwn melayu dtg jln2 kat penang ka.
(uhuk2...kefasihan aku berbahasa ibunda bkn penentu jiwa dan bangsa)

8. Dalam kelas AI, lecturer tanya bila nk buat test
Aku : After the break la miss. Becoz im sure most of them will go back earlier for the hari raya
Lect : But you are not going to celebrate hari raya rite? You are just going to enjoy the holiday rite?
(wahahaha wahai lecturer ku, sesungguhnye daku berpuasa penuh di bulan ramadhan dan daku menyambut 1 syawal ngn penuh kesyukuran)

9. Dh lama dulu, masa kat pudu, nk cari tiket bas (bkn sekali, tp dh bnyk kali)
Bro : Lengchai, mau tiket pegi mana punya?
Aku : (dlm ati) lengchai pun lengchai laa...

10. Last week, kat Popular JJ. Beli clear folder huhu...nk letak certs la kunun. Dh last sem baru hegeh2 nk organize certs
(aku tgh beratur kat cashier, ada sorang nyonya tgh jaga. Dpn aku ada sorang amoi tgh Q. So of koz la dorang ckp cina 2 org. Blakang aku rumet aku tgh Q.
Rumet : Ko tgk ar pasni, mesti nyonya ni ckp cina ngn ko.
Aku : (sengeh2 manja) Sbb x kose. Dh sll sgt terkena.
(bila turn aku nk byr)
Nyonya : CongCengCongCengCongCeng member card liao?
Aku : (geleng pala) konfiden je sbb rasa nye sah2 dia tanya ada mmbr card ke tak hahaha.
Rumet aku kat blakang aku dh gelak giler2 kat aku. bongek btul.

11. Kat kedai spec kat Giant Tambun, mmbr2 aku sumer nk check mata. Aku pun saja menggadix (gatal + gedix), dh tau x rabun, nk check gaks. Mula2 dae, then mag & selin letak pala kat atas machine yg dpn kedai tu. Bila turn aku,
Bro : Erm dik, bole bukak mata besar sket x?
Hahaha dem~! Mata aku dia xleh check sbb bukaan mata aku yg comel kot. Penat aku kena besarkan mata seminit dua. Budak2 ni dh gelak cam hape dh.
Apa2 pun berbangga ngn apa yg kita ada. Biarla mata comel pun, asalkan x rabun haha.

5 comments:

Anonymous said...

tahniah jep. maka adalah lebih afdalnya kalau ko mula untuk belajar mandarin sehingga fasih. its an advantage that people didnt see, sbb tu dorg gelakkan kan ko. seriously, learn the mandarin or cantonese or hokkien or what so ever.

Faiz Rev said...

jep pekate ko blaja bahasa mandarin~

pasni panggil ko sifu jep

XD

Takeshi said...

Tahniah? huhu..aku pun xtau nk kata apa. Kdg2 penat gak, sll sgt terkena. Tp mmg aku ada terpk gak la nk blaja mandarin. Tp bkn sbb org sll ckp cina ngn aku. Nk blaja sbb aku rs klu reti mandarin ni nk keje nnti senang. Bnyk advantage

Hani said...

jep ko kasik aku modal nk ejek kau je. hahaha.

tp kn ko perasan x, apsal aku xde klas same ngn ko ha. di final2 sem begini, aku jrg2 pulak nmpk kau.

menambahkan kerinduan aku yg xpernah bercambah kot. kahkah.

Anonymous said...

"jep lawa, nnt fenat aku grooming xleh celen die" 1:30am 14 Mac 08

well takder kene mengena ngan post, sajer nk post quote kat atas tu... hahahaha btw, ko kater nk beli contactlens barbie.. biler nk angkat?